Thursday, January 16, 2014

អរិយសច្ច៤​



អរិយសច្ច៤​ Les​ 4​ nobles​ verités​

អរិយសច្ចៈ​ សច្ចៈ​ដ៏​ប្រសើរ​ខ្ពង់ខ្ពស់​ឬ​ សេចក្ដីពិត​ដ៏​ប្រសើរ ដែល​ព្រះពុទ្ធ​បាន​ខំ​ព្យាយាម​ស្វែងរក ស្រាវជ្រាវ​រាវរក​ឃើញ​ គឺ​បតុរារិយសច្ច​។

-ទុក្ខសច្ច​
-សមុទយសច្ឋ​
-និរោធសច្ឋ​
-មគ្គសច្ឋ​
១-ទុក្ខសច្ចៈ គឺ​ទុក្ខជា​សេចក្ដីពិត​ ដែល​កើត​មាន​ដល់​រូបកាយ​មនុស្ស​សត្វ​ គ្រប់រូប​ មាន​ ១៣​កង​គឺៈ
-ជាតិទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពី​ការ​កើត​។
-ជរាទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពីចាស់​គ្រាំគ្រា​ទ្រុឌទ្រោម​។
-ព្យាធិទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​អំពី​ជំអឺរោគា​ផ្សេងៗ​។
-មរណទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​អំពី​មរណភាព​។
-សោកទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពី​ការ​យំសោក​។
-បរិទេវទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពីការ​ខ្សឹកខ្សួល​។
-ទុក្ខទុក្ខ​ ទុក្ខ​ត្រួត​លើ​ទុក្ខ ទុញ​គំនិត​។
-ទោមនស្សទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពី​ខឹង​ក្រោធ​ តូច​ចិត្ត​។
-ឧបាយាសទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពី​ចង្អៀត​ចិត្ត​។
-អប្បិយសម្បយោគទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពី​ការ​ជួប​ប្រទះ​វត្ថុ​ខុស​បំណង​។
-បិយវិប្បយោគទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពី​ការ​ជួបប្រទះ​វត្ថុ​ខុស​បំណង​។
-យម្បិច្ជំ​ ន​ លភតិ​ តម្បំ​ ទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពី​ការ​ព្រាត់ប្រាស់​វត្ថុ​ស្រឡាញ់​។
-សង្ខិតបញ្ចុប្បាទានក្ខន្ធទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពី​ខន្ធ​៥​។
ទុក្ខសច្ឋ​ មាន​ អគ្ថ​ ៤​ប្រការ​គឺៈ
១-បិឡនៈ​ បៀតបៀន​។
២-សំខតៈ​ ផ្ដុំផ្សំ​តាក់តែង​។
៣-សន្គាបៈ​ ក្ដៅ​ក្រហាយ​។
៤-វិបរិណាបៈ​ ប្រែប្រួល​។
២-សមុទយសច្ឋៈ​ ហេតុ​ដែល​នាំ​ឲ្យ​កើត​ទុក្ខ​មាន​ទុក្ខ ជា​សេចក្ដីពិត​ បាន​ដល់​ តណ្ហា​ ៣ប្រការ​ (3Désirs)​ គឺៈ
១-កាមតណ្ហា​ ចំណង់​ក្នុង​កាម​គុណ​។
២-ភវតណ្ហា​ ចំណង់​ក្នុង​ការ​កើត​ក្នុង​ភព​មួយ​មាន​រូប​នឹង​អរូប​។
៣-វិកវតណ្ហា​ ចំណង់​ក្នុង​ការ​កើត​ក្នុង​ភព​សូន្យ​។
តណ្ហា​ មាន​ដើម​កំណើត​ចេញ​មក​អំពី​ខន្ធ៥​គឺៈ
ក-រូបខន្ធ​
ខ-វេទនាខន្ធ​
គ-សញ្ញាខន្ធ​
ឃ-សង្ខារខន្ធ​
ង-វិញ្ញាណខន្ធ​
ក-រូបខន្ធៈ ការ​ប្រជុំ​ធាតុ​គឺ​រូប​។ រូប​កើត​មក​អំពី​ការ​ផ្ដុំផ្គុំផ្សំធាតុ​ ៤​ គឺ​ បឋវីធាតុ​ អាបោធាតុ​ តេជោធាតុ​ វាយោធាតុ​ “ដី​ ទឹក​ ភ្លើង​ ខ្យល់​” ជា​មហា​កូត​រូប​ ៤​ហើយ​នឹង ឧបាទាយរូប​២៤​ ដែល​មាន​ឥន្ទ្រិយ​ ៥​ជា​ដើម​។
ខ-វេទនាខន្ធៈ​ ការ​ប្រជុំធាតុ​ គឺ​ វេទនា​។ វេទនា​ការទទួល ឬ​ សោយ​នូវ​អារម្មណ៍​ផ្សេងៗ​ ដែល​កើតឡើង​អំពីៈ
-ចិត្ត​រំភើបញាប់ញ័រ​ (ចិត្តវេគ)​
-ចិត្ត​រំជួល​ (មនោសញ្ចេតនា)​
-ចិត្ត​ជំនក់​ជាប់​ជំពាក់​ (កិលេស)​
វេទនា​ មាន​កំណណើត​អំពី​ ផស្សៈ​ ការប៉ះទង្គិច​ រវាង​ឥន្ទ្រិយ​ និង​ វត្ថុអារម្មណ៍​ ដែល​អាច​បង្កើត​ជា​ឥន្ទ្រិយារម្មណ៍​ គឺៈ​
ចក្ខុ​ -​ ចក្ខុន្ទ្រិយ​ បង្កើត​បាន​ជា​ រូបារម្មណ៍​
សោត​ -​ សោតិន្ទ្រិយ​ បង្កើត​បាន​ជា​ សទ្ទារម្មណ៍​
ឃាន​ -​ ឃានិន្ទ្រិយ​ បង្កើត​បាន​ជា​ គទ្ធារម្មណ៍​
កាយ​ -​ កាយិន្ទ្រិយ​ បង្កើត​បាន​ជា​ ជោជ្ឋព្វារម្មណ៍​
ជីវ្ហា​ -​ ជីវ្ហិន្ទ្រិយ​ បង្កើត​បាន​ជា​ រសារម្មណ៍​
មនៈ​ -​ មនិន្ទ្រិយ​ បង្កើត​បាន​ជា​ ធម្មារម្មណ៍​។
គ-សញ្ញាខន្ធៈ​ ការ​ប្រជុំធាតុ​គឺ​សញ្ញា​។ សញ្ញា​គឺ​ជា​ការ​កំណត់​ចំណាំ សំគាល់​នូវ​វត្ថុ​អារម្មណ៍​។ សញ្ញា​អាច​ងើបឡើង​ដោយសារ​ ការដឹង​ ឃើញ​ យល់​ ស្គាល់​ នូវ​អារម្មណ៍​ផ្សេងៗ​ តាម​រយៈ​ អាយតនៈ​និង​វត្ថុ​អារម្មណ៍​។
ឃ-សង្ខារខន្ធៈ​ ការ​ប្រជុំ​ធាតុ​ គឺ​សង្ខារ​។ សង្ខារ​គឺ​ការផ្សំ​ ការតុបតែង​ ផ្ដុំផ្គុំ​ ចង​ជា​កម្រង​។ សង្ខារ​មាន​ប្រភពកើត​មក​អំពី​កម្ម​។ កម្ម​ កើត​មក​អំពី​ចេតនា​។
សកម្មភាព​នៃ​ចេតនា​គឺៈ
-ឆន្ទៈ​
-វិរិយៈ​
-មនសិការ​
-អធិមោក្ខ​
-សទ្ធា​
-សមាធិ​
-បញ្ញា​
-រាគៈ​
-បដិឃៈ​
-មានៈ​
-អវិជ្ជា​
-សក្កាយទិដ្ឋិ​
សកម្មភាព​នៃ​ចេតនា ទាំងនេះ​ គឺជា​ កម្មវិបាក​ ដោយ​បាន​បង្កបង្កើត​ជា​សង្ខារ​។
ង-វិញ្ញាខន្ធៈ​ ការ​ប្រជុំធាតុ​គឺ​វិញ្ញាណ​។ វិញ្ញាណ​គឺ​គ្រឿង​ដឹង ការដឹង​នូវ​អារម្មណ៍​ផ្សេងៗ​ ឬ​ វិញ្ញាណ​គឺ​ជា​ប្រតិកម្ម​ឬ​ជា​ចម្លើយ​មួយ នៃ​ឥន្ទ្រិយ​ ឬ​ ក៏​វិញ្ញាណ​ជា​សកម្មភាព​ ដែល​នាំ​ឲ្យ​យើង​ ដឹង​ យល់​ ស្គាល់​ នូវ​លោក​ខាង​ក្រៅ​និង​ខ្លួន​ឯង ដោយ​សារ​ការ​ប៉ះទង្គិច​រវាង​ឥន្ទ្រិយ​និង​វត្ថុ​អារម្មណ៍​

សមុទយសច្ឋ​ មាន​អត្ថ​ ៤​ប្រការ​គឺៈ

១-អាយុហនៈ​ ការ​ប្រមូល​មក
២-និទានៈ​ ជាហេតុ​
៣-សំយោគៈ​ ប្រកបព្រម​
៤-ពលិពោធៈ​ កង្វល់​
៣-និរោធសច្ឋ​ -ការរលត់​ទុក្ខ រួចចាកទុក្ខ​ ជា​សេចក្ដីពិត​។ និរោធៈ​ ការរលត់​ ការ​រួច​ស្រឡះ​ ការ​បាន​ឥស្សរភាព​ គឺ​ និព្វាន​ បាន​ដល់ៈ​
-ការអស់​ចំណង់​រលីង​
-ការ​រលត់​តណ្ហា​ និង​កិលេស​គ្រប់យ៉ាង​
-ការ​រលាស់​ចេញ​ផុត រួច​ស្រឡះ​ចាកទុក្ខ​ទាំងពួង​។ល។ ហៅថា​ និព្វាន​ មាន​២យ៉ាង​គឺៈ
១-សឧបាទិសេសនិព្វាន​ ការ​រលត់កិលេស​តណ្ហា ​ទាំងអស់​នៅសល់​តែ​ខន្ធ​ ៥​គឺ​និព្វាន​រស់​។
២-អនុបាទិសេសនិព្វាន​ ការ​រលត់​កិសេស​តណ្ហា​និង​ខន្ធ​៥​គឺ​និព្វាន​ស្លាប់​។
និរោធសច្ឋ​ មាន​អត្ថ​៤​ប្រការ​គឺៈ
១-និស្សរណៈ​ រើ​ខ្លួន​ចេញ​ចាក​ភព​
២-អមិលពោធៈ​ គ្មាន​កង្វល់​
៣-អសង្ខតៈ​ គ្មាន​បច្ច័យ​តាក់តែង​
៤-អមតៈ​ មិន​ចេះ​ស្លាប់​
៥-មគ្គសច្ឋ​ មាគ៌ា​ ឬ​ មធ្យោបាយ​ នាំ​ឲ្យ​ផុត​ទុក្ខ ជា​សេចក្ដីពិត​បាន​ដល់​មជ្ឈិមាបដិបទា​ មាគ៌ា​កណ្ដាល​ មាន​អង្គ​៨​គឺៈ
-សម្មាទិដ្ឋិ​ យល់​ត្រូវ​
-សម្មាសង្កប្បៈ​ ត្រិះរិះ​ត្រូវ​
-សមាវាចា​ និយាយ​ត្រូវ​
-សម្មា​កម្មន្ត​ ការងារ​ត្រូវ​
-សម្មា​អាជីវៈ​ ចិញ្ចឹម​ជីវិត​ត្រូវ​
-សម្មាវាយាមៈ​ ព្យាយាម​ត្រូវ​
-សម្មាសតិ​ ភ្ញាក់​រលឹក​ត្រូវ​
-សម្មាសមាធិ​ តម្កល់ចិត្តត្រូវ​
មាគ៌ា​ ឬ​ មធ្យោបាយ​ ទាំង​៨​ខាង​លើ​នេះ​រួមបាន​ដល់ៈ
-សីល​
-សមាធិ​
-បញ្ញា​

មគ្គសច្ច​ មាន​អត្ថ​៤​ប្រការ​គឺៈ

១-និយ្យានៈ​ នាំ​ខ្លួន​ចេញ​ចាក​ភព​
២-ហេតុ​ ជាហេតុ​
៣-និទស្សនៈ​ សំដែង​ចេញ​
៤-អធិបតិ​ អធិបតិ​, ជាធំ​៕
ដកស្រង់ចេញពីសៀវភៅ ​សិក្សាវប្បធម៌​ អរិយធម៌​ខ្មែរ​-ឥណ្ឌា​
សម្រាប់ថ្នាក់​ទីបញ្ចប់​ និង ​ថ្នាក់ត្រៀមឧត្ដមសិក្សា​
និពន្ធដោយ​ លោក ទាវ ឆៃសុក ​សាស្ត្រចារ្យបរិញ្ញា ​វិទ្យាល័យ ទួលគោ

1 comment :

  1. . ទុក្ខមានតែ ១២ កងប៉ុណ្ណោះ

    *-ទុក្ខសច្ចៈ​ គឺ​ទុក្ខជា​សេចក្ដីពិត​ ដែល​កើត​មាន​ដល់​រូបកាយ​មនុស្ស​សត្វ​ គ្រប់រូប​ មាន​ ១២​កង​គឺៈ
    -ជាតិទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពី​ការ​កើត​។
    -ជរាទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពីចាស់​គ្រាំគ្រា​ទ្រុឌទ្រោម​។
    -ព្យាធិទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​អំពី​ជំអឺរោគា​ផ្សេងៗ​។
    -មរណទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​អំពី​មរណភាព​។
    -សោកទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពី​ការ​យំសោក​។
    -បរិទេវទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពីការ​ខ្សឹកខ្សួល​។
    -ទុក្ខទុក្ខ​ ទុក្ខ​ត្រួត​លើ​ទុក្ខ ទុញ​គំនិត​។
    -ទោមនស្សទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពី​ខឹង​ក្រោធ​ តូច​ចិត្ត​។
    -ឧបាយាសទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពី​ចង្អៀត​ចិត្ត​។
    -អប្បិយសម្បយោគទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពី​ការ​ជួប​ប្រទះ​វត្ថុ​ខុស​បំណង​។
    -បិយវិប្បយោគទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពី​ការ​ជួបប្រទះ​វត្ថុ​ខុស​បំណង​។
    -យម្បិច្ជំ​ ន​ លភតិ​ តម្បំ​ ទុក្ខ​ ទុក្ខ​កើត​ពី​ការ​ព្រាត់ប្រាស់​វត្ថុ​ស្រឡាញ់​។

    ReplyDelete