Thursday, January 16, 2014

កម្ពុ​ និង​ មេរា​

បើ​មាន​ឱកាស​ ចូរ​អ្នក​ធ្វើ​ដំនើរ​កំសាន្ត​តាម​ទូក​ឡើង​តាម​ដងទន្លេមេគង្គ​។ ទៅ​ហួស​ទី​រួមខេត្ត​ស្ទឹងត្រែង​បន្តិចទៅ អ្នក​និង​បាន​ជួប​ទឹក​ជួរ​ជា​ច្រើន​កន្លែង​។ ដល់​ត្រង់​កន្លែង​នេះ អ្នក​ត្រូវ​បោះបង់​ការ​ធ្វើ​ដំនើរ​តាម​ទូក ហើយ​ចាប់​ផ្ដើម​ធ្វើដំនើរ​ដោយ​ជើង​តាម​បណ្ដោយ​មាត់​ទន្លេមេគង្គ​វិញ​។ អ្នក​ត្រូវ​ធ្វើ​
ដំនើរ​ដោយ​ជើង​ចំនួន​មួយ​ថ្ងៃ ទើប​បាន​ទៅ​ដល់​កំពង់​ស្រឡៅ​។ កំពង់​ស្រឡៅ​ជា​ទីប្រជុំ​ជន​មួយ​ដ៏​សុខសាន្ត​ និង​ជាទី​មនោរម្យ​ថ្វី​បើ​មាន​ប្រជាជន​រស់នៅ​តិចតួច​ក៏ដោយ​​។ ផុត​ពីនេះ​ទៅ គឺ​ជា​ព្រុំដែន​កម្ពុជា​-ឡាវ​។
យើង​ធ្វើដំនើរ​ទៅ​ទិសខាងជើង​។ ក្នុង​ការ​ធ្វើ​ដំនើរនេះ​ យើង​នឹង​បាន​ជួប​ប្រទះនូវ​ទេសភាព​ល្អៗ​។ វាលទំនាប​ទន្លេមេគង្គ មាន​ទំហំល្វឹងល្វើយ​ គឹ​មាន​វាល​ស្រែ​ចំការ​ពោត​ដែល​មាន​ពណ៌បែតង​ស្រងាត់​ គួរ​ជា​ទី​គយគន់​។ នៅ​ឯនាយ​គឺ​ជា​ព្រៃឈើ​ដែល​លាត​សន្ធឹង​រហូត​ទល់​នឹង​ជើង​មេឃ ហើយ​ហូរ​កាត់​ដោយ​ទន្លេមេគង្គ​។ រឿយៗ​ យើង​តែង​ជួប​ប្រទះ​ទូកនេសាទ​ យើង​ឃើញ​អ្នក​នេសាទ​បង់​សំនាញ់​។ កាលណា​គេ​លើក​សំនាញ់​ឡើង​ពី​ទឹក នោះ​នឹហ​មាន​ត្រី​យ៉ាង​ធំ​។ បំរះ​ខ្ជោលៗ​ក្នុង​សំនាញ់​។
ទេសភាព​ល្អៗ​ ហើយ​ប្កែកៗ​របៀប​នេះ​ចេះ​តែ​មាន​បន្ត​រហូត​ទីប្រសព្វ​ទន្លេមួន​ និង​ទន្លេមេគង្គ​ ដែល​មាន​ចម្ងាយ​ប្រហែល​ ២០០​ គ.ម​ ។ ទន្លេមួន​ហូរកាត់​ខ្ពង់រាប​កូវ៉ាត​ (ប្រទេសថៃ)​ ហើយ​ហូរ​ធ្លាក់​ចុះ​ប្រសព្វ​នឹង​ទន្លេមេគង្គ​។ ទី​ប្រសព្វ​ទន្លេ​ទាំងពីរ​នោះ ដែល​សព្វថ្ងៃ​ជា​ទឹកដី​ប្រទេសថៃ មាន​ទី​ប្រជុំជន​ដ៏ធំ​មួយ​គឺ អ៊ូបុន​។​ អ៊ូបុន​មាន​ស្ថាននីយ៍​រថភ្លើង និង​ព្រលាន​យន្តហោះ​ដ៏​ធំ​មួយ​។ នៅ​ទី​នោះ​ យើង​នឹង​បាន​ឃើញ​ស្លាកស្នាម​កេរដំណែល​នៃ​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​អំពី​ថ្ម ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ ដូច​ប្រាសាទ​នៅ​អង្គរ​ដែរ​។ យើង​និង​ឃើញ​សសរ​ប្រសាទ​រូប​បដិមា​ជា​ច្រើន​ដែល​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​សភាព​ បាក់បែក​។
ថ្ម​ទាំងឡាយ​បាន​ផ្លាស់ផ្ដូរ​ពណ៌​សម្បុល ក្បាច់​រចនា​ត្រូវ​រលប​ ដោយ​សារ​ការ​បោះបង់​ចោល​កណ្ដាល​ភ្លៀង កណ្ដាល​ថ្ងៃ​ ជា​យូរ​លង់​ណាស់​មក​ហើយ​។ តែ​ទោះ​ជា​នៅ​ក្នុង​សភាព​បែបនេះ​ក៏​ដោយ ក៏​កេរដំណែល​ទាំងអស់​នោះ បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​យើង​ដឹង​នូវ​ស្នាដៃ​នៃ​ស្ថាបត្យ​កម្ម​ដ៏​ថ្លៃថ្លា​វិសេស​វិសាល ​ដែរ​។ គឺ​ទីនេះ​ហើយ​ដែល​ជា​មជ្ឈមណ្ឌល​សំខាន់​របស់​បុព្វបុរស​ខ្មែរ​យើង ដែល​មាន​អាយុកាល​ជាង​ ២០០០​ ឆ្នាំ​កន្លង​ទៅ​ហើយ​។ នៅ​លើ​ដី​ទំនាប​ដ៏​មាន​ជីជាតិ​នេះ មនុស្ស​ជំនាន់​ដើម​អាច​ដាំ​ស្រូវ នេសាទ​ទៅ​តាម​ទន្លេមួន​ និង​ទន្លេមេគង្គ​ ប្រមាញ់​និង​បេះ​ផ្លែឈើ​នៅ​ក្នុង​ព្រៃ​។ គេ​ផ្ដោះ​ផ្ដូរ​គ្រឿង​អលង្ការ​ ដូចជា​ ពេជ្រ​ ត្បូង​ គ្រឿង​ចាន​ក្បាន​ឧបករណ៍​ធ្វើ​ពីលង្ហិន​ អំបិល​ ហើយ​និង​ផលិតផល​ព្រៃឈើ ជា​មួយ​នឹង​ជនជាតិ​ចាម​នៅ​តាម​ឆ្នេរសមុទ្រ​ខាង​កើត ជា​មួយ​ជនជាតិ​មន​ នៅ​ខ្ពង់រាប​កូរ៉ាត​ ហើយ​និង​ជា​មួយ​ពួក​ខ្មែរ​ ដែល​រស់នៅ​ភាគ​ខាង​ត្បូង​។
មនុស្ស​ជំនាន់​ដើម​ដឹល​រស់នៅ​ត្រង់ទី​ប្រសព្វ​ទន្លេមួន​នោះ បាន​បន្យល់​ទុក​ដល់​អ្នក​ជំនាន់​ក្រោយ​ នូវ​រឿង​ព្រេង​មួយ​ចំនួន​ដែល​ដំនាល​ថា កាល​ពី​ដើម​ មាន​អ្នក​ចេះ​ដឹង​ជ្រៅជ្រះ​ម្នាក់​ ដែល​មក​​ពី​ឆ្ងាយ ហើយ​បាន​រស់នៅ​លើ​ទឹកដី​របៀប​ដូច​តាបស​ មាន​ឈ្មោះ​ថា​ “កម្ពុ”​ ក្រោយ​មក​ព្រះអាទិទេព​បាន​រៀប​ផ្សំផ្គុំ​ កម្ពុ​ ជា​មួយ​នឹង​ទេពអប្សរ​ឈ្មោះ “មេរា”​។ សម្ព័ន្ធ​នៃ​គូស្រករ​ដ៏​ពិសិដ្ឋិ​ទាំងពីរ​នេះ​បាន​បង្ក​ឲ្យ​មាន​កូន​ចៅ ជា​តំនវង្ស​ កាន់​តែ​ច្រើន​ឡើងៗ​ ហើយ​បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​វាល​ទំនាប​នៃ​ទី​ប្រសព្វ​ទន្លេមួន​រីក​ចំរើន​ជា​លំដាប់​។ មាន​មតិ​ជា​ច្រើន​បាន​យល់​ថា​ការ​រួម​ផ្សំ​ឈ្មោះ កម្ពុ​ និង​ មេរា​នេះ​ហើយ ដែល​បង្កើត​ឈ្មោះ​ឲ្យ​ដល់​ជនជាតិ​ខ្មែរ​។ ចំនេក​កូនចៅ​តំនវង្ស​ក្រោយៗ​មក​ គេ​ហៅថា​បុត្រ​របស់​កម្ពុ ឬ​ កម្ពជៈ​ ហើយ​ដែល​ក្រោយ​មក​ទៀត​ក៏​ក្លាយ​ទៅ​ជា​នាម​របស់​ឈ្មោះ​ដើម​កំនើត​នៃ​ជនជាតិ​ ខ្មែរ​​និង​ការ​បង្កបង្កើត​រាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​។
ទឹកដី​កម្ពុជា​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ការ​ត្រួត​ត្រា​របស់​នគរ​ភ្នំ​អស់​រយៈពេល​ ដ៏​យូរ​ ហើយ​ដែល​ត្រូវ​នាំ​សួយសាអាករ​ជា​វត្ថុ​ប្រណិតៗ​ ទៅ​ថ្វាយ​ស្ដេច​នគរភ្នំ​។ តែ​ទោះ​ជា​យ៉ាង​ដូចនេះ​ក៏ដោយ​ ក៏​ពួក​ខ្មែរ​ខាង​ជើង​ឬ​កម្ពុជៈ​មាន​ទំនាក់ទំនង​ទូលំទូលាយ​ តាម​រយៈ​នគរភ្នំ​ ជា​មួយ​នឹង​ភូមិភាគ​ផ្សេងៗ​ទៀត​ ហើយ​និង​បាន​ទទួល​ឥទ្ធិពល​នៃ​អរិយធម៌​ឥណ្ឌា​ដែរ ពិសេស​តួ​អក្សរ​ឥណ្ឌា​។ ចាប់​ពី​ពេល​នោះ​មក ពួក​ខ្មែរ​ខាង​ជើង​ឬ​កម្ពុជៈ​បាន​កែច្នៃ​បង្កើត​ជា​តួ​អក្សរ​ផ្ទាល់​ខ្លួន​ គឺ​អក្សរ​ខ្មែរ​បុរាណ​។ នេះ​ជា​វីរភាព​ដ៏​ខ្ពង់ខ្ពស់​ថ្លៃថ្លា​បំផុត​របស់​បុព្វបុរស​យើង ក្នុង​ការ​បង្កើត​វប្បធម៌​របស់​ខ្លួន​ក្នុង​សម័យ​នោះ​។
ក្រោយ​មក​ នគរភ្នំ​បាន​ត្រូវ​ចុះ​ខ្សោយ​។ ពួក​ខ្មែរ​ខាង​ជើង​ក៏​បាន​ក្រោក​ឡើង​ប្រឆាំង​នគរភ្នំ​ ហើយ​បង្កើត​ជា​រដ្ឋ​ឯករាជ្យ​មួយ​។ ​ស្ដេច​ភវវរ្ម័ន​បាន​ឡើង​សោយរាជ្យ ហើយ​បាន​ប្រសិទ្ធិ​នាម​ប្រទេស​របស់​ព្រះអង្គថា​ “ភវបុរៈ”​។ បណ្ដា​ស្ដេច​ដែល​បាន​សោយរាជ្យ​បន្តបន្ទាប់​ បាន​បញ្ជូន​កងទ័ព​ឲ្យ​ចុះ​មក​ទិស​ខាង​ត្បូង ដើម្បី​បង្ក្រាប​នគរភ្នំ​ ហើយ​បាន​វាយ​ដណ្ដើម​យក​ទឹកទី​ដែល​នគរ​ភ្នំ​ធ្លាប់​ត្រួតត្រា​ទាំអស់​ មក​ដាក់​ជា​ចំនុះ​ភវបុរៈ​វិញ​។
បន្ទាប់​ពីបាន​ក្លាយ​ទៅ​ជា​រដ្ឋ​ខ្លាំង​ពូកែ​មួយ ដែល​មាន​អធិបតេយ្យ​ភាព​លើ​ភូមិ​ភាគដ៏​ធំធេង​មក ស្ដេចភវបុរៈ​ក៏​បាន​ផ្ទេរ​រាជធានី​មក​តាំង​នៅ​សម្បូរណ៍​ព្រៃគុក​ដែល​ស្ថិត​ នៅ​តាម​មាត់​ទន្លេសែន​ ក្នុង​ខេត្ត​កំពង់ធំ​សព្វថ្ងៃ​នេះ​។
រាជធានី​សម្បូរណ៍​ព្រៃគុក​មាន​មនុស្ស​រស់នៅ​រាប់ពាន់​គ្រួសារ​។ នៅ​ពេល​ដែល​មាន​ព្រះរាជសភាវនាការ​ម្ដងៗ​ ស្ដេច​ទ្រង់​គង់​លើ​គ្រែ​មួយ​ដែល​ធ្វើ​អំពី​ឈើ​ដ៏​មាន​តម្លៃ​ប្រកប​ដោយ​ ក្បាច់​រចនា​ដាំ​ដោយ​មាស​…​។ បណ្ដា​ពួក​មន្ត្រី​ដែល​ចូល​ទៅ​ក្នុង​ទី​ប្រជុំ​នោះ ត្រូវ​ឱន​ក្បាល​ដល់​ដី​ គោរព​ចំនួន​បី​ដង​ចំពោះ​ព្រះរាជា​។
សម័យ​ភវបុរៈ​ គឺ​ជា​សម័យ​កាល​នៃ​ការ​រីកចំរើន​ដំបូង​របស់​រាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​ហើយ​និង​វប្បធម៌​ខ្មែរ៕
សំនួរ​
១-ទំនាប​ប្រសព្វ​ទន្លេមួន​និង​ទន្លេមេគង្គ​ មាន​ល័ក្ចខ័ណ្ឌអនុគ្រោះ​យ៉ាងណា​ខ្លះ​ ក្នុង​ការ​រស់នៅ​របស់​ខ្មែរ​ជំនាន់​ដើម​?
២-រាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​សម័យ​នោះ​បាន​សំរេច​លទ្ធផល​អ្វីខ្លះ​ ក្នុង​វិស័យសេដ្ឋកិច្ច​និង​វប្បធម៌​?
៣-នាទី​ជា​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ ដែល​រាជាណាចក្រ​បាន​បំពេញ​ គឺ​អ្វី​ខ្លះ​?
ដក​​​ស្រង់​​​ចេញ​​​ពី​​​សៀវភៅ “ប្រវត្តិសាស្ត្រ ថ្នាក់ទី ៥
ដែល​​​បោះ​​​ពុម្ព​​​ផ្សាយ​​​ដោយ​​​ក្រសួង​​​អប់រំ ឆ្នាំ ១៩៨៦។

0 comments :

Post a Comment