Monday, January 20, 2014

ប្ដី

ប្ដី ( ន. ) [ជើង ដ ]   ( សំ. បា.)
(បតិ “ម្ចាស់; ប្រុស​ជា​ម្ចាស់​ផ្ទះ គឺ​បុរស​ជា​គូ​គ្នា​នឹង​ស្រ្តី​ជា​ភរិយា”) ប្រុស​ជា​គូ​គ្នា​នឹង​ស្រី​ជា​ប្រពន្ធ : មាន​ប្ដី​ប្រពន្ធ គឺ​ស្រី​មាន​ប្រុស​ជា​ប្ដី ប្រុស​មាន​ស្រី​ជា​ប្រពន្ធ​ជា​គូ​គ្រង​ហើយ ។
- ប្ដី​សី ក្លាយ​មក​ពី​ពាក្យ​ថា ប្ដី​ស្រី ឬ ប្ដី​សិរី គឺ​ប្ដី​ស្រី​សួស្ដី​ឬ​ប្ដី​របស់​ស្រី (?) : នាង​ទូច​កូន​មីង​វា​មាន​ប្ដី​សី​ហើយ​ឬ​នៅ ? (ព. សា.) ។

យើង​នឹក​ស្ដាយ​ដោយ​យល់​ថា​ពុំ​គួរ​ខាន ក៏​បាន​ស្រង់​យក​ពាក្យ​ជា​ព្រះ​រាជ​និពន្ធ​នៃ ព្រះ​បាទ​សម្ដេច​ព្រះ​ហរិរក្ស​រាមា ឥស្សរាធិបតី ព្រះ​បរម​កោដ្ឋ (ព្រះ​អង្គ​ដួង) ដែល​ទ្រង់​និពន្ធ​ចប់​ស្រេច​នៅ​ថ្ងៃ​សៅរ៍ ៨​រោច ខែ​មាឃ ឆ្នាំ​រកា នព្វស័ក ព.ស ២៣៨០ កាល​ព្រះ​អង្គ​មាន​ព្រះ​ជន្ម​គម្រប់ ៤១ វស្សា, យើង​ស្រង់​ព្រះ​រាជ​និពន្ធ​នោះ​យក​មក​ទុក​ជា​ព្រះ​កេរ្តិ៍​ក្នុង​វចនានុក្រម ​ខ្មែរ​នេះ ចំពោះ​តែ​ត្រង់​ពាក្យ​ថ្លែង​អំពី​គតិ ៥​យ៉ាង ដែល​បុរស​ជា​ប្ដី​ត្រូវ​ប្រតិបត្តិ​ចំពោះ​ស្ត្រី​ជា​ប្រពន្ធ​ប៉ុណ្ណោះ, មិន​មាន​សេចក្ដី​វែង​ណាស់​ណា​ទេ, ដូច​ត​ទៅ​នេះ​គឺ៖
កតមេហិ                  បញ្ចគតី-​​                     ហិ សាមិកា
ភរិយាស-                 ង្គហាធម្មា                    ប្រែ​តាម​អត្ថា- 
                             ធិប្បាយ​បាលី ។
ថា​ប្រុស​ឯណា            នឹង​មាន​ភរិយា              លោក​ឱ្យ​​ចេះ​ក្ដី
ទាំង​ប្រាំ​ចំពោះ           សង្គ្រោះ​ចិត្ត​ស្រី             ប្រពន្ធ​ប្រក្រតី
                             ដូច​ធម៌​សម្ដែង ។
បើ​ប្ដី​ឯណា                ពុំ​កាន់​កិរិយា                ទាំង​ប្រាំ​នេះ​ឯង
ហៅ​ប្ដី​ទុជ៌ន               ជួលន់​ក្រៃលែង             ចេះ​តែ​កំហែង
                             ចិត្ត​ប្រពន្ធ​ពិត ។
បើ​ប្ដី​កាន់​ច្បាប់            ទាំង​ប្រាំ​នេះ​ខ្ជាប់            ហៅ​ប្ដី​សុចរិត
បម្រុង​ភរិយា              ដោយ​នា​ក្រម​ក្រឹត្យ​         ប្រសើរ​ពេក​ពិត
                             ឥត​អ្វី​ផ្ទឹម​ឡើយ ។
អស់​ប្រុស​ទាំងឡាយ    ចូរ​ចាំ​អធិប្បាយ             ច្បាប់​នេះ​ជា​ត្រើយ
ទុក​គ្រប់​ប្រុស​ប្រាណ    កុំ​មាន​កន្ដើយ               មាន​ប្រពន្ធ​ហើយ
                             ជា​សុខ​សម្រាន្ត ។
មួយ​គឺ​ហៅ​ប្ដី              ឱ្យ​​ប្រើ​សម្ដី                  នឹង​ប្រពន្ធ​មាន
ពាក្យ​ទន់​ពីរោះ           ស្មើ​ស្មោះ​ដោយ​ក្សាន្ត       សរសើរ​រាប់អាន
                             តាម​សព្ទ​វាចា ។
មួយ​គឺ​ប្រពន្ធ              ខុស​ឆ្គង​ស្រាល​ធ្ងន់         កុំ​ជេរ​ផ្ដាសា
ទាត់​ធាក់​ដៀល​ដំ        ដូច​ខ្ញុំ​អាត្មា                  កុំ​ស្ដី​ដើម​ថា
                             ឱ្យ​ឮ​សាយ​សព្ទ ។
មួយ​គឺ​បាន​ធន           ប្រគល់​ប្រពន្ធ               ទុក​ដាក់​រណ្ដាប់
ទាំង​គ្រឿង​អាហារ        ជា​ការ​ស្រី​ផ្គាប់              រៀប​ចំ​សម្រាប់
                             ថែទាំ​រក្សា ។
មួយ​គឺ​កុំ​ផ្ចង់               កុំ​ខំ​តែ​ប-                    ង្កើត​កូន​ហើយ​ថា
ប្រពន្ធ​សុខ​ចិត្ត           ឱ្យ​​គិត​ប្រាថ្នា                រួស​រក​ទ្រព្យា
                             សម្រាប់​ឱ្យ​​ផង ។
មួយ​គឺ​ឱ្យ​​ចាប់​             ស្រឡាញ់​ឱ្យ​​ខ្ជាប់           កុំ​ជិនណាយ​ហោង
បើ​មាន​ប្រពន្ធ-            ទៀត​កុំ​ប៉ុនប៉ង              ស្រឡាញ់​ស្នេហ៍ស្នង
                             ឱ្យ​ស្មើ​មុខ​ឡើយ ។
សម្ដែង​សេចក្ដី            គ្រប់​ប្រាំ​វិថី                  ចែង​ចប់​ស្រេច​ហើយ
ឱ្យ​​អស់​ប្រុស​ផង         ចាំ​ចង​ជា​ត្រើយ             ផ្ចង់​កុំ​កន្តើយ
                             ចោល​ច្បាប់​បុរាណ ។
បើ​ប្រុស​ឯណា            ពុំ​ផ្ចង់​ចិន្តា                   ដូច​ធម៌​ទូន្មាន
នៅ​នឹង​ភរិយា             គ្មាន​ជា​សុខ​សាន្ត           ហិនហោច​ធន​ធាន
                             ទាស់ទែង​លែង​គ្នា ។
ឯ​វិស័យ​ចិត្ត               អស់​ស្រី​ផង​ពិត             មាន​ប្ដី​ប្រាថ្នា
អំពើ​ទាំង​ប្រាំ              នេះ​ចាំ​ចិន្តា                  គ្រប់​ចិត្ត​ភរិយា
                             នៅ​នា​លោកិយ ។
បើ​ខ្វះ​អំពើ-                ណា​មួយ​ហើយ​តើ          ប្រពន្ធ​ថា​ប្ដី
ចិត្ត​ពុំ​ត្រូវ​ត្រង់             ពុំ​គង់​មេត្រី                  តូច​ចិត្ត​ស្វាមី
                             អាក់​អន់​ពុំ​ស្មោះ​ ។
លោកឱ្យ​​ប្រុស​ផង       គន់​គិត​ស្ងួន​គ្រង            ផ្ចង់​ចិត្ត​សង្គ្រោះ- 
ប្រពន្ធ​ឱ្យ​ពិត              ដោយ​ក្រឹត្យ​ប្រាំ​នោះ        ប្រពន្ធ​ក៏​ស្មោះ- 
                             ចិត្ត​ចូល​មូល​ឯង ។
កុំ​គិត​តែ​យក-             ប្រពន្ធ​បាន​មក              គ្រាន់​ឱប​ប្រឡែង
បង្កើត​តែ​កូន              សោះសូន្យ​ធនធេង        លោក​ឱ្យ​​គិត​ក្រែង
                             ដំណៀល​និន្ទា ។
ធម្មតា​ជា​ប្ដី                បាន​ទ្រព្យ​ធន​អ្វី ​            ឬ​យស​សក្ដា
តែង​នៅ​សុខ​សឹង-       ទីពឹង​ផង​គ្នា                 ព្រោះ​ដ្បិត​ភរិយា
                             កាន់​ក្ដី​សុចរិត ។
អំពើ​ច្នេះ​ហោង           ឱ្យ​​អស់​ប្រុស​ផង            ចង​ចាំ​ក្នុង​ចិត្ត
តាម​ធម៌​ទូន្មាន           គ្រប់​ប្រាណ​ប្រុស​ពិត      ទុក​ជា​ក្រម​ក្រិត្យ
                             ច្បាប់​ច្បាស់​ត​ទៅ ។
អង្គ​អញ​រចនា             សេចក្ដី​កាព្យា               តាម​ច្បាប់​ទុក​នៅ
ក្នុង​ព្រះ​បាលី             សេចក្ដី​ជ្រាលជ្រៅ          ពុំ​ហ៊ាន​សៅដៅ
                             លើក​លែង​ងាយ​ដាយ ។
ឧស្សាហ៍​ខំ​ប្រុង           ប្រែ​រក​រើស​ក្នុង              គម្ពីរ​និកាយ
អដ្ឋកថា                   ដីកា​បរិយាយ               និបាត​ទាំងឡាយ
                             មក​ផ្សំ​ស្រដី ។
ជា​ច្បាប់​ទុក​ត             ដំណឹង​តំណ                ដំណើរ​ស្ត្រី
ឱ្យ​​ជាក់​ប្រាកដ            ដោយ​បទ​បាលី             គ្រាន់​អស់​ប្រុស​ស្រី
                             រើស​រៀន​រក​ផ្លូវ ។
ច្បាប់​នេះ​ប្រសើរ         ដំណឹង​ដំណើរ              ទំនង​នេះ​កូវ
ជា​ច្បាប់​ប្រាកដ           ដោយ​បទ​ត្រឹម​ត្រូវ          គួរ​យើង​ឥឡូវ
                             ប្រតិបត្តិ​រក្សា ។
គួរ​រៀន​ឱ្យ​​ស្ទាត់           ឱ្យ​​ចាំ​រត់​មាត់​                ដាក់​ក្នុង​ចិន្តា
គ្រាន់​នឹង​ប្រិតប្រៀន     បង្រៀន​អាត្មា               តាម​ដោយ​គាថា
                             នេះ​ឯង​ត​ទៅ ។
ចែង​ចប់​អភិប្រាយ       ដោយ​អត្ថ​បរិយាយ         សូរេច​ថ្ងៃ​សៅរ៍
ប្រាំ​បី​រោច​ឯ               នា​ខែ​មាឃ​នៅ              ឆ្នាំ​រកា​ត្រូវ
                             នព្វស័ក​ស្រេច​ហោង ។៚
(បើ​ពេញ​ចិត្ត គួរ​ទន្ទេញ​ឱ្យ​ចាំ​មាត់) ម. ព. ប្រពន្ធ ទៀត​ផង) ។

0 comments :

Post a Comment